Tvaikonis "Kaija" Ainažu ostā, [193-]

Vieta: Ainažu pilsēta

Priekšmeti: Fotogrāfijas, Latvija, Kuģi, Ainaži (Salacgrīvas novads, Latvija), Kuģu piestātnes, Rīgas jūras līcis (Latvija un Igaunija), Kaija (kuģis)

Anotācija: 19. gadsimta 70. gados Vidzemes jūrmalas muižnieki sāka izīrēt zemi vasarnīcu būvei. Gan baroniem, kuri cēla vasarnīcas, gan atpūtniekiem, kuri gribēja vieglāk nokļūt Vidzemes jūrmalā un tur pavadīt brīvo laiku, vajadzēja ērtu satiksmi ar Rīgu. Tādēļ no 1905. gada tika atklāta tvaikoņu satiksme Vidzemes jūrmalā. Dažādos laikos preces, būvmateriālus, pastu un citas kravas piegādāja vairāku privāto sabiedrību tvaikoņi: "Pernigel", "Teodor" "Kaija" un līdz 1926. gada 9. septembrim "Neibāde". Tvaikoņu satiksmei bija sezonāls raksturs: tie kursēja no aprīļa līdz septembrim katru dienu, bet oktobrī un novembrī – 3 reizes nedēļā. Starp kuģīšiem pastāvēja konkurence, tāpēc katrs no tiem piestāja savā vietā. Tvaikonis "Neibāde" bija vienīgais, kas kursēja tieši līdz Neibādei, pārējie kuģīši – "Pernigel", "Kaija", "Teodor", "Ilga", "Dagmara" – braukt gribētājus veda arī tālāk uz Pabažiem, Skulti, Liepupi un Ainažiem. "Kaija" – kravas tvaikonis. Būvēts 1876. gadā Lepavirtā, Somijā. Agrāk Somijas tvaikonis ar vārdu "Sampo". Tilpība 244 bruto reģistra tonnas, divcilindru tvaika mašīna, jauda 35 zirgspēki. Latvijas republikas tirdzniecības flotē no 1923.gada. Īpašnieks kuģniecības sabiedrība "Kaija" Rīgā. Kapteiņi Andrejs Čakste, Arvīds Vilhelms Kalniņš, Jānis Eglītis, Georgs Mārtiņš Nīmands. Veicis reisus galvenokārt Rīgas līcī starp Rīgu un Ainažiem. 1940. gada 20. novembrī Rīgā PSRS tvaikoni "Kaija" nacionalizēja. PSRS–Vācijas kara sākumā "Kaija" bija Liepājā Tosmares darbnīcās remontā. Vācijas okupācijas varas iestādes "Kaiju" nodeva jūras kuģniecības direkcijai (agrāk Jūrniecības departamentam). "Kaija" brauca ar nemainītu vārdu, latviešu komandu un LR karogu. 1941. gada naktī no 1. uz 2. oktobri ceļā no Kopenhāgenas (Dānijā), tuvojoties Mēmelei (Klaipēdai), uzskrēja uz mīnas, uzsprāga un nogrima. Kapteinis G. M. Nīmands izglābās, bojā gāja mehāniķis Jēkabs Šūpols un citi apkalpes locekļi. Pēc kara izcelts un sagriezts lūžņos. Uz Kaijas par stjuarti un pavāri strādājusi salacgrīviete Milda Kullesa. Avoti: "Tvaikoņu satiksme Saulkrastu piekrastes ūdeņos", Saulkrastu Domes Ziņas, 2010. gada 12. novembris; un "Laivas un kuģi Salacgrīvā", Salacgrīvas novada mājaslapa, 02.07.2013. Atklātne sūtīta 1935. gada 14. aprīlī.

Objekta tips: Fotogrāfija

Datu nesējs: Fotopapīrs

Izdevējs: Ainaži : Foto-Oinas

Atslēgvārdi: Pievienot atslēgvārdu

Apjoma informācija: 1 fotogrāfija

Oriģināla glabātājs, partneris: Armands Strauja

Partnera apzinātājs: Latvijas Nacionālā bibliotēka

Lai norādītu objekta atrašanās vietu, uzklikšķiniet un pārvietojiet sarkano punktu kartē tā, lai tas atrastos objekta atrašanās vietā.

✓ Apstiprināt izvēlēto vietu
Lūdzu pievieno koordinātes šim objektam, ja zini!
Palīdzība:
Lai saglabātu koordināti, palieliniet karti un pārvietojiet sarkano koordinātes norādes ikonu uz atbilstošo vietu!
Koordinātes norādes ikona pārvietojama ar peles labā klikšķa palīdzību.

Komentāri (0)

Jums jāpieslēdzas, lai pievienotu komentāru.